Friday, January 27, 2017

TRAVELOG MUSAFIR #3

pada hari ke 3, kami berpecah. satu team ikut kak F. d.an aku ikut kak Z. pada hari ni, ikut kak Z g ziarah sorang adik yang taklah commit sangat. tapi ok je adik ni untuk usrah online. bagus kan?? but, satu benda yang bermain-main kat fikiran aku, which is...

 "kenapa still follow up after 4 month still tak mampu commit??"

and the answer is...

"sebab akak yakin neraca pandangnya akan berubah bila dia dah betul2 commit"

kagum dengan how yakinnya akak ni terhadap adiknya. harapan seorang murabbi terhadap mad'unya. sebab pada satu state, dia tahu dia belum lagi berbuat sehabis baik untuk mad'unya hingga tak memungkinkannya untuk berputus asa dengan ALLAH. memang hidayah itu milik allah. namun manusia juga perlu memgusahakannya.

kemudian, aku tanya tentang plannya untuk waktu terdekat. sisa-sisa cutinya ternyata hanya untuk tujuan dia diciptakan. memang tanggungjawab kita melebihi masa yang kita ada. maka waktu perlu direncanakan sebaik mungkin!!

hah satu lagi! semasa menziarahi keluarga adiknya, ada satu lagi soalan yang buatkan aku tertarik.

"busy tak awak belajar medic?"
"boleh lah. cuma kena raji  sikit lah"

ambil kos yang aku kira bukan satu kos yang mudah, yang sangat menuntut masa-masanya, juga tenaga, mungkin saja bisa membuatkan jasad terkulai lemah. tapi jiwa-jiwa yang ikhlas tunduk pad a allah tak pernah gagal memberi energi pada jasadnya.

pada waktu malam, ada sedikit perkongsian dengan akhwat lain di RI yang lain pula. petang itu, kami dijemput oleh ukhti yang lain, ukhti T. ukhti T baru sahaja pulang dari jaulahnya ke ACHEH. digambarkan acheh umpama zaman fasa mekah. dimana pakaian mereka belum lagi menutup aurat secara sepenuhnya, namun punya keimanan yang mendalam, kerana dilihat sentiasa memberi peringatan terhadap allah. mungkin kerana tanah mereka pernah ditimpa tsunami, membuatkan hati-hati mereka sentiasa mengingati ALLAH??

jika ditanya pada aku, siapa yang tak ingin hati yang begitu? hati yang sentiasa ada allah di setiap helanya. di setiap rongga-rongganya. adakah kita perlu diuji dulu baru terhegeh-hegeh mengingati allah??

Adakah belum sampai lagi masanya bagi orang-orang yang beriman itu untuk mengkhusyukkan hati mereka dengan mengingati Allah (berzikrullah).”              
                                                                                                 (Surah al-Hadid, ayat: 16)

pada malam itu, malam-malam kami diisi dengan sesi perkongsian tentang waqi' lain. melihat waqi' lain yang begitu laju dalam membina individu muslim, memotivasikan lagi diri untuk terus berbuat. masih ramai lagi manusia yang sedang menanti-nanti risalah unggul ini!!

No comments:

♥...MENARIK...♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...