Friday, January 27, 2017

TRAVELOG MUSAFIR #1

bismillahirrahirrahmanirrahim...perjalanan bermula pada 19/1/2017. betul2 selepas daurah kami yang habis pada 18 hb. 

flight kami pada jam 10.10 am +-. tapi sebelum bermulanya perjalanan musafir kami, macam2 yang berlaku sepanjang perjalanan tu. ada akhwat yang diuji. pada side tu, as daie, aku tak melihat apa yang allah sedang uji orang lain, tapi apa yang allah nak ajar aku melalui peristiwa-peristiwa sekeliling. 

tapi sebelum tu, bila fikir yang susah betul nak reach akhwat luar, hampir buat aku rasa nak balikkk terus. sebab rasa macam susah sangat nak urus banyak benda, tapi disebabkan aku tahu aku perlu cari sesuatu, perjalanan ni perlu diteruskan. 

dalam 12.50 pm, alhamdulillah sampai johor. dijemput oleh seorang ukhti. kemudian, ke rumahnya dulu. jumpa dulu parentsnya. macam2 pesanan yang dititipkan. maklumlah. ibukan. tapi yang paling terkesan bila ibu ukhti ni bagitahu

"kalau nak buat baik, tak boleh tangguh2"

yeap. hidup kita pun kita tak tahu takat mana kan. garis masa kita pun tak tahu mana penghujungnya, macam hadis kotak. 

then, kami pergi ke RI di johor. best. banyak jumpa akhawat yang umur tarbiyah lebih kurang je. tapi cara percakapan yang sangat matang. antara soalan yang ditanya kat ukhti S ialah macam mana kita nak mantapkan fikrah kita. memang jawapan tipikal lah kot. 

baca buku,  share , recheck kefahaman 

but another mainpoint is, recheck dengan murabbi. buku tu sesuai untuk dibaca ataupun tak. antara paling emnarik ialah bila dapat tahu macam mana bahan an-nas boleh dimanipulate untuk dijadikan bahan dalam taalim. then, malam g ziarah rumah alia adik qiram.

overall, sepanjang muayasyah dengan akhwat johor, dapat tengok macam mana cara kakak2 jadi diri sendiri depan adik2. kalau aku sendiri, kadang2, jadi macam orang lain depan adik2. 

rumah alia..maknye best..sgt welcoming


masa makan2 pagi dengan kak anis. 

No comments:

♥...MENARIK...♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...