Saturday, January 7, 2012

RIBA : RANCANGAN GEREJA VATICAN?

assalamualaikum warohmatullah hiwabarokatuh..


agak lama juga blog ni menyepi. salah satu faktornya adalah disebabkan otak yang agak kosong, line internet pula kurang elok dan semakin sibuk dengan rutin sebagai budak sekolah.


saya mulakan entry kali ni dengan maksud ayat 278-281 surah al-baqarah.

Dinar-Emas.COM: http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#ixzz1ijX0MmDT
Dapatkan Dinar Emas Anda Yang Pertama Di http://www.dinarmas.com

Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba) maka ketahuilah bahwa Allah dan Rasulnya akan memerangimu.Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba),maka bagimu pokok hartamu;kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya. Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan menyedekahkan (sebagian atau semua utang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya.

Surah Al-Baqarah: Ayat 278 ~ 281



semua tau kan riba tu ape? riba ni macam rasuah, duit kopi dan yang sewaktu dengannya la kan. menurut satu artikel ni, riba ni telah dirancangkan oleh gereja vatican. kesahihannya saya sendiri pun tak tahu.


riba ni boleh memusnahkan umat islam sebenarnya. mungkin bukan dari segi fizikal, tapi dalam hati. kalau dah terbiasa buat riba2 ni, lama2 kita akan menganggap riba tu bukan satu dosa yang besar.


lebih kurang macam seseorang yang dah terbiasa tidak menutup aurat. adakah mereka menganggap perbuatan itu sebagai satu kesilapan yang besar? tak kan? kalau dorang sendiri tahu itu dosa besar, dah semestinya dorang akan tutup cepat2.


berbalik kepada topik asal, korang rasa boleh percaya ke tak? saya sendiri 50-50. kalau teringin nak baca artikel tu, boleh klik sini


saya dah buat satu lagi post pasal artikel ni sebelum ini. sila klik sini untuk membaca antry tersebut.

No comments:

♥...MENARIK...♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...