Friday, August 19, 2011

AYAM BOLEH, KENAPA KITA TAK BOLEH?

assalamualaikum...


"sesiapa yang tidak tidak mengasihi manusia nescaya ALLAH tidak akan mengasihinya" -(Mutaffaq' allaih)

hah!!! nak tau satu citer tak?? jom dengar hikayat tentang ayam dalam sangkar kat belakang umah nih..


pada suatu hari, umi saya cakap " lepaskanlah ayam tu kejap. biar dia main2 kat luar sangkar, kecian dia. dia pun ade perasaan jugak.. mesti bosan dalam sangkar tu" so, apa lagi, sape ntah, tolong bukak sangkar tu...


lama betol dorang tuh dok luar sangar. when hari pun dah petang, dorang pun masok la dalam sangkar tuh sendiri. TANPA DISURUH. hebat tak?? subhanALLAH..ALLAH yang buat tuh.


alkisahnya, ade sekor ayam ni dia buta. kalau dah namanya buta, mesti lah x nampak. ye x?? so, ada lah kawan die nih, tolong bimbing dia untuk masok dalam sangkar tu.


sp, pengajarannya kat sini, kita nih kena lah saling bantu-manbantu. lagi2 kalau orang tu tak sihat. kalau ayam yang tak ada akal tu boleh tolong ayam yang lain, kenapa bukan kita??? kita yang ada akal tak boleh ke tolong kawan kita yang lain??



No comments:

♥...MENARIK...♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...