Saturday, April 9, 2011

MUHASABAH DIRI


dengan nama ALLAH...


assalamualaikum...


aish!!! update lagi!! tadi baru aje update kan? ala...tak pe lah. time ade idea ni kan?


hu3...sebenarnya, pernah tak kita muhasabah diri? he3... tdi baru je dengar cerita kat tv tentang kesusahan orang lain. so, tergerak la hati kecil ni nak cerita tentang ni.


kadang-kadang tu, bila saya fikir, saya ni cukup makan, pakaian pun ada, tempat tinggal pun alhamdulillah. tapi orang lain? makan tak cukup. baju nasib baik ada. rumah? ada lah walaupun kurang sempurna.


macam mana la ye kehidupan dorang tu? kita sering fikir tentang saudara kita di palestin. tapi kita sering kali lupa tentang saudara kita di negara sendiri. bukan niat mengabaikan nasib saudara kita yang bertaruh di nyawa di negara sana. jauh sekali! tapi di samping membantu saudara di palestin, kita masih punya saudara di sini yang perlu dibantu.


hah!!! di sinilah zakat itu akan memainkan peranan. kita salurkan zakat tu kepada yang memerlukannya agar mereka tidak rasa terpingir.ala....bukannya suruh bagi sejuta pun. biar cukup syarat aje. kan? tapi kenapa masih ada orang yang kaya raya tak nak bayar zakat? yang miskin pula tetap membayar zakat. ape hal tuh??

No comments:

♥...MENARIK...♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...