Monday, December 27, 2010

KISAH AL-QAMAH


dengan nama ALLAH...




assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. masa hari sabtu minggu lepas, saya ada jalan-jalan ke pasar malam dengan famili tercinta. macam-macam gelagat manusia yang saya perhatikan. tu lah kegiatan saya kalau jalan-jalan. sentiasa memerhati keadaan sekeliling.




tapi ada satu gelagat manusia ni yang saya tak boleh lupa. saya agak terkejut apabila melihat seorang anak perempuan bercakap kasar dengan mak dia.ish3..macam-macam lah dunia sekarang ni.



"semua dosa-dosa dilambatkan ALLAH (pembalasannya) sesukanya hingga hari kiamat, melainkan derhaka kepada ibubapa, maka sesungguhnya ALLAH menyegerakan (bala seksanya) bagi yang bersangkutan sewaktu hayatnya di dunia ini sebelum matinya.."
(hadis riwayat thabrani)





sekarang ni, saya nak kongsi satu kisah yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW.




kisah ni terjadi kepada Al-Qamah. Al-Qamah adalah seorang yang taat dan kuat beribadat serta sering bersedekah kepada fakir miskin. dia mempunyai seorang ibu. setelah dia berkahwin, ibunya merasa kurang dilayani oleh Al-Qamah dengan sewajarnya. ibunya berpindah menyendiri ke tempat lain. lama masanya terjadi demikian, sedangakn Al-Qamah tidak memujuk ibunya.


pada suatu hari, hampirlah ajal bagi Al-Qamah, sehingga keluarganya terpaksa berkumpul dan mereka menalkin "laa ilaaha illa 'llaah" beberapa kali kepada Al-Qamah, tetapi sia-sia belaka. mulut Al-Qamah terkunci. akhirnya mereka sampaikan kepada Rasulullah SAW dan baginda menyuruh beberapa sahabat melihat akan hal itu, tetapi mulutnya tetap terkunci.


Rasulullah SAW menyuruh agar membawa ibunya kepada baginda. setelah tiba, ibu
Al-Qamah ditanya Rasulullah SAW mengenai diri Al-Qamah dan ternyata dia agak berkecil hati pada anaknya itu dan tidak mahu memaafkannya.


dengan berpura-pura, Rasulullah SAW mengatakan kepada para sahabat yang ada di sana, supaya mengumpulkan kayu kering dan apabila ditanya sahabat, apa gunanya, Rasulullah SAw mengatakan untuk pembakaran Al-Qamah di hadapan ibunya. mendengar yang
Al-Qamah akan dibakar, maka ibunya dengan menangis, mengatakan agar janganlah anaknya dibakar dan dia bersaksi kepada ALLAH SWT dan para muslimin yang ada di majlis itu, mengatakan yang dia redha akan Al-Qamah dan memaafkan dia.


Rasulullah SAW menyuruh ibu Al-Qamah menjenguknya. belum sempat mereka menalkinkannya, lantas Al-Qamah mengucapkan kalimah " laa ilaaha illallaah" dengan fasih dan lancarnya, dan dia pun mati dalam kalimah itu.




setelah baca kisah Al-Qamah tadi, sanggup lagi tak awak semua nak mnderahaki ibubapa masing-masing? tepuk dada, tanya iman. wallahhu'alam.

Thursday, December 23, 2010

SEGUNI TAHNIAH

Dengan nama ALLAH…

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh…hari ni, result pmr telah pun keluar…ada yang cemerlang, ada yang kurang cemerlang. Dan sudah pastinya, hari ni kita dapat melihat pelbagai gelagat pelajar. Betul tak?

Kepada yang berjaya, sekalung tahniah saya ucapkan. Kepada yang kurang berjaya, bukan gagal ye, tahniah juga. Mungkin bukan rezeki anda. Ingat!! Spm masih menunggu anda. Jadi, buat yang terbaik untuk spm nanti.

Yang berjaya, sudah pastinya anda akan berterima kasih kepada ibubapa, guru-guru yang banyak membantu dalam pelajaran, tak lupa juga kepada rakan-rakan yang banyak membantu meningkatkan kefahaman anda.

Namun, SUDAHKAH ANDA BERTERIMA KASIH KEPADA ALLAH WAHAI PELAJAR YENG BERAGAMA ISLAM? Ingat, tanpa ALLAH, anda takkan dapat keputusan yang baik. Mungkin ada yang mengatakan bahawa mereka dah berhempas pulas stadi, sebab tu lah berjaya. Namun, kita hanya merancang, yang menentukan adalah ALLAH. Jadi, cepat-cepat pergi berterima kasih kepada ALLAH. ALLAH yang bagi kejayaan tu tau.Tanpa ALLAH, anda takkan berjaya. ALLLAH yang menentukan segalanya.

Dan kepada yang kurang berjaya. Berfikirlah secara positif. Bukan anda tidak bijak. Tetapi bukan rezeki anda. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Mungkin ALLAH telah merencanakan satu perkara yang lebih baik. Siapa tahu anda akan berjaya dalam spm kelak? Serahkan segalanya kepada ALLAH. Yang penting, jangan berhenti berusaha. ALLAH tidak suka akan orang berputus asa.

Tuesday, December 21, 2010

BUNUH DIRI


dengan nama ALLAH...




assalamualakum warahmatullah hiwabarakatuh. saban hari, minda kita dijamukan dengan berita bunuh diri gara-gara cinta. mengapa begitu kuat kuasa cinta? adakah ini yang dikatakan cinta.




saya bukan ingin berbicara soal cinta. tetapi tentang bunuh diri yang semakin berleluasa dalam masyarakat kita, masyarakat ISLAM. bukankah kita tahu bahawa bunuh diri itu salah satu daripada dosa besar? tahukah kita bahawa nyawa itu milik ALLAH??




firman ALLAH dalam surah AN-NISA ayat 29: "dan janganlah kamu membunuh dirimu, sesungguhnya ALLAH adalah MAHA PENYAYANG kepadamu"




berdarkan ayat tadi, jelaslah bahawa ALLAH menyayangi diri kita. namun, kenapa kita tidak menyayangi diri kita sendiri? nyawa adalah anugerah ALLAH yang sangat berharga buat seorang manusia. nyawa hanya diberi sekali. setelah kita pergi menyahut seruan ILAHI, kita sudah tidak akan hidup di bumi pinjamanNYA.




malah, dalam mana-mana agama sekalipun,(kecuali dalam agama kristian awal) bahkan yahudi sendiri pun, mengatakan bahawa membunuh diri itu suatu dosa. nyawa kita adalah milik ALLAH. jadi, mengapa kita yang perlu mengambil nyawa kita sendiri? serahkan urusan itu kepada ALLAH sahaja.




kebanyakan orang yang membunuh diri ini mengalami stress yang agak melampau. jadi, bagaimana caranya untuk mengurangkan stress tersebut? carilah seorang teman yang dipercayai. luahkan segalanya kepada teman itu. seterusnya, berserahlah kepada ALLAH. insyaALLAH ketenangan akan meresap ke dalam jiwa kita.

Monday, December 20, 2010

KISAH PEMUDI YAHUDI YANG MEMELUK AGAMA ISLAM

Wahai saudara-saudaraku! Agama ini merupakan sebuah agama yang agung. Jika ada seseorang yang mendakwahkannya dengan lurus dan benar maka jiwa yang suci pasti akan menerimanya, walau apapun agama yang sedang ia anut atau dari bangsa manapun ia berasal. Dalam kisah ini, penulis kisah yang telah kami pilihkan untuk kalian dari jaringan internet berkata, teman wanita pemudi itu berkata, "Aku melihat wajahnya berseri-seri di dalam sebuah masjid yang terletak di pusat kota kecil di Amerika, sedang membaca al-Qur'an yang sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggris. Aku ucapkan salam kepadanya dan ia membalasnya dengan iringan senyum. Kami pun membuka obrolan dan dalam waktu singkat kami menjadi dua orang sahabat yang sangat akrab.

Pada suatu malam, kami bertemu di tepi sebuah danau nan indah. Di sanalah ia menceritakan kisah keislamannya. Mari kita simak kisah tersebut.

Ia berkata, "Aku hidup dalam rumah tangga Amerika penganut agama Yahudi yang berantakan. Setelah ayah dan ibuku bercerai, ayahku menikah dengan wa-nita lain. Ibu tiriku ini sering menyiksaku. Pada usia 17 tahun aku lari dari rumah dan pergi dari satu negara bagian ke negara bagian lain. Di sana aku bertemu dengan seorang pemudi Arab mereka (sebagaimana yang ia ceritakan) adalah teman tempat pelarianku yang sangat baik. Mereka semua tersenyum padaku kemudian kami menyantap hidangan makan malam. Akupun ikut melakukan seperti apa yang mereka lakukan. Setelah menyantap hidangan, aku lang-sung kabur, karena aku tidak suka persahabatan seperti ini. Ditambah lagi aku tidak menyukai bangsa Arab.

Hidupku yang sengsara tak pernah merasa tenang, selalu dirundung kegelisahan. Aku mulai mendalami agama dengan tujuan ingin mendapatkan ketenangan rohani dan kekuatan moril dalam menjalani kehidup-an. Namun semua itu tidak aku dapati dalam agama Yahudi. Ternyata agama ini hanya menghormati kaum wanita namun tidak menghormati hak asasi manusia dan sangat egois. Setiap mengajukan suatu pertanyaan aku tidak mendapatkan jawaban. Lalu aku berpindah ke agama Nasrani. Ternyata dalam agama ini banyak pertentangan yang sulit diterima akal dan hanya me-nuntut kita agar menerimanya. Berkali-kali aku tanya-kan bagaimana mungkin Tuhan membunuh anakNya? Bagaimana cara ia melahirkan? Bagaimana mungkin kita mempunyai tiga Tuhan sementara satu pun tidak ada yang dapat kita lihat? Lalu aku bertekad untuk meninggalkan semua itu. Namun aku yakin bahwa alam ini pasti ada yang menciptakan. Setiap malam aku selalu berpikir dan berpikir hingga pagi menjelang.

Pada suatu malam tepatnya ketika menjelang pagi, terbersit keinginan untuk bunuh diri untuk meng-akhiri kegalauan ini. Aku berada di dalam ruangan yang tak bermakna. Hujan yang deras, gulungan awan yang tebal seakan memenjarakanku. Apa yang ada di sekitarku seolah ingin membunuhku. Pepohonan me-mandangku dengan pandangan sinis, siraman air hujan mengalunkan irama kebencian. Kupandang dari balik jendela, di dalam sebuah rumah terpencil. Aku merasa diriku rendah di hadapan Allah.
Ya Tuhanku! Aku tahu Kau ada di sana. Aku tahu Kau menyayangi-ku. Aku seorang terpenjara, hambaMu yang lemah, Tunjukilah jalan yang harus kutempuh, Ya Tuhanku! berilah aku petunjuk! Atau cabut saja nyawaku. Aku menangis tersedu-sedu hingga tertidur.

Pada pagi hari aku bangun dengan ketenangan hati yang belum pernah aku rasakan. Seperti biasa aku keluar mencari rizki dengan harapan semoga ada yang mau memberiku sarapan, atau mengambil upah dengan mencuci piringnya. Di sanalah aku bertemu dengan se-orang pemuda Arab kemudian aku berbincang-bincang dengannya cukup lama. Setelah sarapan, ia memintaku untuk datang ke rumahnya dan tinggal bersamanya, lalu aku pun ikut dengannya. Ketika kami sedang menyantap makan pagi, minum dan bercanda, tiba-tiba muncul seorang pemuda berjenggot yang ber-nama Sa'ad. Nama tersebut aku ketahui dari temanku yang sambil terkejut menyebut nama pemuda itu. Pemuda itu menarik tangan temanku dan menyuruh-nya keluar. Tinggallah aku sendirian duduk gemetar. Apakah aku sedang berhadapan dengan seorang te-roris? Tetapi ia tidak melakukan sesuatu yang mena-kutkan, bahkan ia memintaku dengan lemah lembut agar aku kembali ke rumahku. Lalu aku katakan kepa-danya bahwa aku tidak punya rumah. Ia meman-dangku dengan perasaan terharu.

Kesan ini dapat aku tangkap dari mimik wajah-nya. Kemudian ia berkata, 'Baiklah, kalau begitu ting-gallah di sini malam ini, karena di luar cuaca teramat dingin dan pergilah besok. Kemudian ambil uang ini semoga bermanfaat sebelum kamu mendapat peker-jaan.' Ketika ia hendak pergi aku menghadangnya lalu aku ucapkan terima kasih. Aku katakan, 'Tetaplah di sini dan aku yang akan keluar, namun aku harap eng-kau menceritakan apa yang mendorongmu melakukan ini terhadap aku dan temanmu. Ia lalu duduk dan mulai bercerita kepadaku sementara matanya meman-dang ke bawah. Katanya, 'Sebenarnya yang mendo-rongku berbuat seperti itu karena agama Islam mela-rang melakukan segala yang haram, seperti berduaan dengan seorang wanita yang bukan mahram dan me-minum khamar. Islam juga mendorong untuk berbuat baik terhadap sesama manusia dan menganjurkan untuk berakhlak mulia.' Aku merasa heran, apakah mereka ini yang disebut teroris? Tadinya aku mengira mereka selalu membawa pistol dan membunuh siapa saja yang mereka jumpai. Demikian yang aku dapatkan dari media massa Amerika.

Aku katakan, 'Aku ingin mengenal Islam lebih dalam, dapatkah engkau memberitahukannya kepada-ku?' Ia berkata, "Aku akan bawa kamu ke sebuah keluarga muslim yang taat dan kamu dapat tinggal di sana. Aku tahu mereka akan mengajarkan sebaik-baik pengajaran kepadamu." Kemudian pemuda itu mem-bawaku pergi. Pada jam 10 aku sudah berada di rumah tersebut dan mendapat sambutan hangat. Lalu aku mengajukan beberapa pertanyaan sedang Dr. Sulaiman sebagai kepala rumah tangga menjawab pertanyaan tersebut sampai aku merasa puas. Aku merasa puas karena aku telah mendapatkan jawaban pertanyaan yang selama ini aku cari. Yaitu agama yang terang dan jelas yang sesuai dengan fitrah manusia. Aku tidak mengalami kesulitan dalam memahami setiap apa yang aku dengar. Semuanya merupakan kebenaran. Ketika mengumumkan keislamanku, aku merasa ada-nya sebuah kebangkitan yang tiada tara.

Pada hari kebangkitanku itu atas kesadaranku sendiri aku langsung memakai cadar. Tepat jam 1 siang Sayyidah (Nyonya Sulaiman) membawaku ke sebuah kamar yang terbaik di rumah itu. Ia berkata, 'Ini kamarmu, tinggallah di sini sesuka hatimu.' Ia melihatku tengah memandang ke luar jendela. Aku tersenyum sementara air mata berlinang membasahi pipiku. Ia bertanya mengapa aku menangis. Aku ja-wab, 'Kemarin pada waktu yang sama aku berdiri di balik jendela merendahkan diri kepada Allah.'

Aku berdo'a, 'Ya Tuhanku! Tunjukilah aku jalan kebenaran, atau cabut saja nyawaku.' Sungguh Allah telah menunjukiku dan memuliakanku. Sekarang aku adalah seorang muslimah bercadar dan terhormat. Ini-lah jalan yang aku cari, inilah jalan yang aku cari. Sayyidah memelukku dan ikut menangis bersamaku'."

(SUMBER: SERIAL KISAH-KISAH TELADAN KARYA Muhammad Shalih al-Qahthani. Penerbit DARUL HAQ

♥REMAJA♥



dengan nama ALLAH...




assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. apa beza antara kanak-kanak dengan remaja? banyak kan? dari segi emosi, fizikal, rohani, jasmani dan macam-macam lah. takkan la remaja tu sama denagn kanak-kanak. betul tak?




siapakah kanak-kanak? kanak-kanak ialah seorang budak, yang belum lagi baligh. fizikal.. herm.. mesti la kecik, comel, kiut. yang pastinya, mereka masih suci, ibarat kain putih. jadi, ibubapalah yang akan menentukan bagaimana corak kanak-kanak itu tadi.




remaja pula? fizikal lebih besar daripada si kanak-kanak. mereka mudah memberontak. mudah juga terpengaruh dengan anasir-anasir yang negatif. jadi, ibubapa perlu memainkan peranan yang penting dalam mengawal kegiatan remaja ini. jangan serahkan tugas mendidik anak kepada guru semata-mata. ataupun pembantu rumah.




di peringkat remaja, mereka sedang mencari-cari identiti masing-masing. perasaan ingin mencuba sesuatu yang baru meluap-luap dalm diri. oleh sebab mereka itu brgelar manusia, sudah pastilah perasaan ingin mencintai dan dicintai itu turut hadir dalam diri. jadi, pandai-pandailah jaga diri. dekatkan diri dengan ALLAH. rasai cinta ALLAH yang tak dapat dibandingakn dengan mana-mana cinta pun di dunia ini!!




♥JOM RASAI NIKMATNAY CINTA ALLAH♥

Tuesday, December 14, 2010

SEMOGA BERJAYA


dengan nama ALLAH...




assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. apa khabar anda semua hari ni? moga sihat hendaknya. ceh!! macam tulis surat pulak dah.




tahun depan, saya akan menempuh penilaian menengah rendah atau nama popularnya, PMR. jadi, apa yang perlu saya lakukan? yeap!! study dan study dan study dan study dan teruskan stdy dan bertawakal kepada ALLAH.




saya ingin mengucapkan selamat berjaya kepada semua rakan-rakan yang akan menempuh PMR, SPM, PMRU, SMU, STAM, dan STPM. semoga kalian mendapat kejayaan dalam peperiksaan nanti.




untuk berjaya, bukanlah satu perkara yang senang. sesuatu kejayaan tidak datang dari langit. tidak datang juga dari hujan gerimis, awan mendung ataupun angin yang berlalu. tapi, datang dari usaha yang besungguh-sungguh, tanpa mengenal erti lelah, putus asa. dan seterusnya berserahlah dan bertawakkallah kepada ALLAH. kita hanya mampu merancang, yang menentukan ialah PENCIPTA kita. pasti ada hikmah disebalik apa yang berlaku.




kepada semua, study tu study jugak, urusan akhirat jangan dilupakan pulak. seimbangkan urusan dunia dan akhirat tau. INGAT TU!! gud luck semua. moga mencapai target masing-masing.




p/s : kepada kawan-kawan 2amanah, kerja sekolah PAI tu jangan lupa pulak ya... ingat tu. siapkan kerja sekolah. nanti tak pasal-pasal kena marah ngan ustazah.

Sunday, December 12, 2010

Segenggam tabah



Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak airmata
Namun tak pernah pun setitis
Gugur berderai di pipi
Tidak ditempah hidup sengsara
Suratan nasib yang melanda
Menongkah badai bergelora
Diredah bersendirian
Bagaikan camar pulang senja
Patah sayapnya tetap terbang jua
Sekadar secicip rezeki
Buat yang sedang rindu menanti
Segenggam tabah dipertahankan
Buat bekalan di perjalanan
Kau bebat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar

Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu
Biarpun keruh air di hulu
Mungkinkah jernih di muara
Biarpun jenuh hidup dipalu
Pasti bertemu tenangnya

Friday, December 10, 2010

KEPERLUAN HIDUP-CINTA


dengan nama ALLAH




assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. untuk entry kali ni, jom kita berbicara mengenai keperluan hidup. apakah yang kita perlu untuk terus hidup di atas bumi ALLAH ini? tepuk dada, tanya selera.




ya, ada yang akan jawab makanan, air, udara. tapi ada satu lagi yang kita perlukan untuk hidup. apa ya?? cuba fikir baik-baik. tanpa ia, kita pasti takkan mampu hidup. tanpa ia, kalian pasti takkan ada sekarang. mungkin sudah bertemu ILAHI.




dah puas fikir? ok tak pe. biar saya yang tolong jawabkan, ianya adalah CINTA. nak tahu kenapa jawapannya cinta? cuba renung-renungkan, bolehkah anda hidup tanpa cinta ibubapa?
bolehkah anda hidup tanpa cinta ALLAH kepada hambaNYA?




mesti la tak boleh kan? kalau ibubapa tiada perasaan cinta dan kasih kepada anaknya, sudah pasti anda akan dibunuh. tidak kiralah dengan cara apa sekalipun. ia membuktikan kita memerlukan secebis perasaan cinta untuk terus hidup di atas dunia pinjamanNYA. walaupun tiada kajian yang mengatakan cinta adalah satu keperluan hidup, tetapi tiada siapa yang dapat menyangkal kenyataan itu. CINTA SATU KEPERLUAN HIDUP.




cinta ALLAH kepada setiap hambaNYA. sedarkah kita bahawa ALLAH tidak pernah mengabaikan hambaNYA? walaupun banyak dosa yang telah dilakukan hambaNYA, dia tetap memberikan nikmatNYA. DIA tetap memberikan makanan untuk kita. tetap memberikan tempat tinggal untuk kita. DIA tetap merelakan kita bernafas di bumi kepunyaanNYA. cuba kita sama-sama fikir, jika setiap kali kita membuat dosa, ALLAH akan menghentikan nafas selama 1 minit. CUMA 1 MINIT. apak yang akan berlaku? sudah pasti akan tercungap-cungap. mungkin sudah diambang maut. namun, adakah DIA pernah berbuat sedemikian? tidak kan? itulah bukti cinta dan kasihnya kepada hambaNYA. DIA memberi peluang untuk kita bertaubat. memohon ampun. melakukan solat. SEMBAHYANGLAH ANDA SEBELUM ANDA DISEMBAHYANGKAN.




jadi, adakah anda masih lagi mengatakan kita tidak perlukan cinta dalam hidup ini? banyak lagi cinta yang belum saya kupaskan. namun, cubalah anda fikir-fikirkan. TEPUK DADA, TANYA IMAN. wallahua'lam.

Tuesday, December 7, 2010

1432 HIJRAH, MEMBUKA LEMBARAN BARU


dengan nama ALLAH




assalamualaikum wbt. segala puji bagi ALLAH, tuhan yang mentadbir seluruh alam. selawat dan salam disampaikan kepada junjungan besar kita, NABI MUHAMMAD SAW, keluarga serta para sahabat BAGINDA.




hari ini ialah hari maal hijrah. inagt tak hijrah dah ke berapa kita ni? ok, kalau tak tahu, meh saya tolong bagitahu. sedar-sedar, kita telah berada pada 1432 hijrah. dah lama hijrah nabi serta para sahabat baginda dari makkah ke madinah berlaku.




hijrah bermaksud perubahan diri daripada keadaan kurang baik ke arah yang lebih baik. jadi, sempena maal hijrah, saya menyeru agar kita juga dapat berhijrah ke arah yang lebih baik. berhijrah dari segi rohani, iman, perangai kita sendiri dan dari segi semua aspek kehidupan ke arah yang lebih baik dan diredhai ALLAH SWT.




jika sebelum ini, kita sembahyang di akhir waktu, jadi, sempena lembaran baru, sembahyang lah di awal waktu. jika sebelum ini, kurang melakukan ibadat sunat, lakukanlah ibadat sunat dengan lebih kerap. jika sebelum ini, kita jarang 'on9' dengan ALLAH, ayuhlah sama-sama kita 'on9' dengan ALLAH.




hijrah merupakan tahun dalam ISLAM. bermula dengan bulan muharram dan berakhirnya dengan bulan zulhijjah. apabila kita bercakap mengenai tahun baru, rasanya tidak lengkap jika tidak berbicara tentang azam masing-masing. apa azam anda?? mesti banyak kan?? lain orang, lain azam. yang pastinya, mestilah berubah ke arah yang lebih baik sesuai dengan maksud hijrah itu sendiri.




ya, saya tahu, untuk berhijrah bukannya senang. namun, jika hijrah itu merupakan suatu perkara yang baik, mengapa tidak dilakukan sahaja?? kadang-kadang, perkara yang buruk seperti mengumpat itu sudah sebati dalam diri kita. semestinya, begitu susah untuk meninggalkan tabiat buruk itu. namun, inilah satu pengorbanan ke arah jalan ALLAH. pengorbanan yang saya kira amat berbaloi. contohilah pengorbanan umat terdahulu. mereka melakukan pengorbanan yang cukup besar. meninggal isteri, anak-anak dan juga harta di bumi makkah untuk mengikut RASULULLAH SAW berhijrah ke madinah. betapa tabahnya umat terdahulu. semoga mereka diletakkan dalam kalangan orang2 yang beriman.




hijrah juga menyeru umat ISLAM bersatu padu. ayuhlah kita bersatu untuk menegakkan kebenaran. bersatu untuk membela saudara seagama yang dilanda musibah. bersatu memerangi musuh ISLAM, terutamanya tentera zionis yang sedang menyeksa saudara kita di bumi palestin. bersatu untuk membangunkan agama ISLAM, satu-satunya agama yang diredhai ALLAH. bersatu untuk meninggikan martabat agama ISLAM, agama yang sering diaggap sebagai agama pengganas. walhal, ISLAM adalah sebaliknya. ISLAM adalah agama kasih sayang. buktinya ialah, setiap muslim itu dianggap bersaudara dengan muslim yang lain. ini kerana, kasih sayang yang terjalin sesama saudara ISLAM.




Dari Abu Hurairah t Rasulullah r bersabda “Janganlah saling mendengki saling menipu saling membenci saling memutuskan hubungan dan janganlah sebagian kamu menyerobot transaksi sebagian yg lain jadilah kalian hamba-hamba Allah yg bersaudara. Seorang muslim itu saudara muslim yg lain tidak boleh menzhaliminya membiarkannya mendustainya dan tidak boleh menghinakannya. Taqwa itu berada di sini beliau menunjuk dadanya tiga kali. Cukuplah seorang dianggap kejahatan krn melecehkan saudara muslimnya. Setiap muslim atas muslim lain haram darahnya hartanya dan kehormatannya“.





sempena maal hijrah ini juga, saya memohon sepuluh jari, meminta maaf kepada sesiapa yang mengenali diri ini. andai diri ini, pernah terkasar bahasa, terlanjur bicara atau telah menyakitkan hati sahabat sekalian. saya hanyalah manusia biasa. sering melakukan kesalahan. ayuhlah kita membuka lembaran baru. buang yang keruh, ambil yang jernih. semoga 1432 hijrah yang bermula pada hari ini dapat menghijrahkan diri kita ke arah kebaikan. insyaALLAH.




♥sAlAm MaAl HiJrAh♥

Monday, December 6, 2010

BLOGWALKING

dengan nama ALLAH




assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. semalam saya ade la blogwalking. almaklumlah, dah tak de kerja nak buat, so tu aje lah kojenye. sambil-sambil tengok gaya penulisan orang laen. boleh jugak ambik inspirasi daripada dorang tu...




macam-macam gaya ada. memang bez la. tapi kalau blogwalking ni, tak boleh lah nak buat selalu. nanti jadi boring pulak. jadi dah tak sonok. sebab tu la saya ni jarang blogwalking. sebenarnya, saya agak tertarik dengan gaya penulisan seorang blogger ni. pada pendapat saya, dia ni ada stail tersendiri. nama apa dah blog dia. tak ingat lah. tak ingat nak follow. tapi memang best la.



sambil-sambil tengok gaya orang menulis. saya pun tengok-tengok dorang punya background. fuhh!!!! memang lawa la. memang tak boleh lawan la. saya nak buat jugak macam tu, tapi masalahnya, tak pandai la pulak. kalau ada orang nak ajar, saya sangat berbesar hati lah. walaupun saya dah lama dengan blog ni, tapi still tak pandai. eh, lama sangat ke?? tak kot. tak sampai setahun lagi.




ok. setakat ni sahaja entry saya pada kali ini. kalau ada masa, insyaALLAH bersua lagi lah kita...
wasssalam...♥

Friday, December 3, 2010

DUHAI MUSLIMIN DAN MUSLIMAH

dengan nama ALLAH..



assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh...dah lama rasanya saya tak mengupdate blog ni...almaklumlah, saya ni kan sentiasa busy. mengalahkan perdana menteri dah. sebab tu lah tak sempat nak update blog. ni dah ada masa sikit, saya nak kupas la pasal menjaga diri masing-masing.



Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].



ni saya nak pesan pada kaum muslimah dan juga saya sendiri, sebagai seorang perempuan beragama ISLAM. semua nya pasti tahu kan, mana bahagian badan kita yang menjadi aurat??
tapi, kenapa tak jaga??kenapa perlu dedah sana, dedah sini?? adakah anda banggamendedahkan aurat kepada bukan mahram??


Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]



dan salah satu cara kita menjaga keselamatan diri ialah dengan menjaga aurat bukan?? so, fikir-fikirkanlah. jaga aurat ni senang je. tak perlu nak pakai tudung labuh-labuh kalau tak nak pakai. cukuplah dengan memakai tudung yang melebihi paras dada. tak semestinya pakai tudung biasa tak tutup aurat kan??



Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya.” [TMQ Al-Ahzab (33):59].



dan pesan saya kepada kaum muslimin. jagalah pandangan anda. kadang-kadang, kalau perempuan tu dah tutup aurat, lelaki still nak pandang-pandang. aduhai...janganlah wahai muslimim sekalian. ingatlah ALLAH.. ALLAH itu MAHA MELIHAT. DIA tahu apa yang sedang kalian lakukan. tidak ada satu pun yang tersembunyi daripada pengetahuan ALLAH..


“ Katakanlah kepada orang-orang mukmin (lelaki) agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka. Demikian adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita mukminah agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka”
( Surah An-Nur : ayat 30,31)



so, pandai-pandailah jaga diri masing-masing. laksanakan perintah ALLAH. setiap apa yang ALLAH perintahkan, pasti ada hikmah yang tersembunyi. tiada satu pun yang sia-sia. wallahhu'alam...

♥...MENARIK...♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...